Akredytacja

Akredytacja szpitali, placówek medycznych

Informujemy, że nasze usługi doradcze są realizowane tradycyjnie, czyli poprzez bezpośrednie spotkania z Klientami. Niemniej jednak, w odpowiedzi na dynamiczny rozwój technologiczny i biorąc pod uwagę potrzeby naszych Klientów, w tym także sytuację epidemiczną w kraju, wprowadziliśmy możliwość korzystania z naszych usług w formie e-learningu oraz wideo-konferencji, które korzystają z najnowszych technologii.

Jakość w placówkach zdrowia już od dawna przestała być terminem nowym, dla wielu stała się koniecznością w walce o pacjentów. Jednocześnie coraz więcej pacjentów przestaje tolerować złą jakość opieki, przez co tracą zaufanie do tych instytucji medycznych, które nie posiadają potwierdzenia wysokiego poziomu świadczeń oraz bezpieczeństwa.

Jedną ze znanych i sprawdzonych metod zapewnienia wysokiej jakości w placówkach medycznych jest akredytacja. Koncepcja systemu akredytacji jednostek ochrony zdrowia powstała w Stanach Zjednoczonych na początku XX wieku jako zestaw jednolitych wymogów dla oddziałów chirurgii.

Obecnie główną rolą akredytacji jest wyszukiwanie zagadnień, które wpływają na poziom świadczeń i bezpieczeństwo pacjentów. W tych obszarach tworzone są mierzalne kryteria oceny placówek opieki zdrowotnej określonego typu np. szpitali, lecznictwa otwartego, czy zakładów opieki długoterminowej, zwane standardami akredytacyjnymi.

Próbę określenia, czym jest akredytacja dla placówek medycznych, oparto na 15-letnim doświadczeniu wynikającym z przeprowadzonych wizyt akredytacyjnych, kontaktach z przedstawicielami wielu zagranicznych ośrodków akredytacyjnych, doświadczeniach wynikających z przeprowadzenia badań programów akredytacji w Europie oraz na przeglądzie dostępnego piśmiennictwa. Znaczenie akredytacji dla placówek medycznych zależy w znacznej mierze od optyki lidera i zarządu: jeśli jedynym celem jest uzyskanie certyfikatu, akredytacja będzie jedynie biurokratycznym jarzmem, postrzeganym jako bezzasadne ciemiężenie zespołu lekarsko-pielęgniarskiego.

Pełne korzyści z wprowadzenia akredytacji uzyskają tylko te szpitale, które świadomie zmienią funkcjonowanie, dostosowując je do wymogów standardów jakości i bezpieczeństwa opieki, z pełnym zrozumieniem dobra pacjenta i szacunku dla wykonywanej przez siebie pracy.

Standardy akredytacyjne obejmują:

Ciągłość opieki;
Prawa pacjenta;
Ocenę stanu pacjenta;
Opiekę nad pacjentem;
Kontrolę zakażeń;
Zabiegi i znieczulenia;
Farmakoterapię;
Laboratorium;
Diagnostykę obrazową;
Odżywianie;
Poprawę jakości i bezpieczeństwo pacjenta;
Zarządzanie ogólne;
Zarządzanie zasobami ludzkimi;
Zarządzanie informacją;
Zarządzanie środowiskiem opieki.
Wizytacja akredytacyjna przeprowadzona jest przez przynajmniej jednego wizytatora, a decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania akredytacji podejmowane są przez Radę Akredytacyjną Centrum Monitorowania Jakości.

Do uzyskania akredytacji niezbędne jest zdobycie co najmniej 75% możliwej do uzyskania punktów.

Każdy standard oceniany jest według następującej skali punktów:

1 punkt – nie spełnia wymagań,
3 punkty – spełnia częściowo wymagania,
5 punktów – spełnia wymagania standardu.

Akty prawne dotyczące akredytacji w ochronie zdrowia

Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2009, Nr 52, poz. 418; Nr 76, poz. 641);
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia oraz ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2009, Nr 76, poz. 641);
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 sierpnia 2009 r. w sprawie Rady Akredytacyjnej (Dz.U. z 2009, Nr 130, poz. 1074);
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 sierpnia 2009 r. w sprawie procedury oceniającej spełnianie przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych standardów akredytacyjnych oraz wysokości opłat za jej przeprowadzenie (Dz.U. z 2009, Nr 150, poz. 1216);
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia 2010 r. w sprawie standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania szpitali (Dz.Urz.MZ.10.2.24 z dnia 25 stycznia 2010 r.).
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.)
Zarządzenie Nr 3/2014/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23.01.2014 r. w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

W celu poprawy jakości i bezpieczeństwa opieki w podmiotach udzielających świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ), powołane przez Ministra Zdrowia w 1994 roku, opracowało standardy akredytacyjne Programu Akredytacji Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Standardy te zostały zatwierdzone 7 kwietnia 2011 r. (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.).

Zestaw standardów akredytacyjnych dla POZ zawiera 123 punktowane standardy, zgrupowane w 8 działach:

Wszechstronność Opieki
Prawa Pacjenta
Poprawa Jakości
Bezpieczeństwo Opieki
Zespół Współpracowników
Dokumentacja Medyczna
Organizacja Jednostki
Infrastruktura
Z uwagi na fakt, że standardy obejmują kluczowe zagadnienia dla podmiotu, ich realizacja wymaga zaangażowania całej kadry medycznej, jak również personelu rejestracji.

Zarządzenie Nr 177/2019/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, dokładniej Załącznik nr 1, szczegółowo określa wzrost stawek kapitacyjnych w przypadku posiadania certyfikatu akredytacyjnego.

Nasza firma oferuje Państwu m.in.:

Audit gotowości podmiotu do spełnienia wymogów standardów akredytacyjnych w Podstawowej Opiece Zdrowotnej.
Podczas auditu zweryfikujemy w jakim stopniu Państwa Placówka udzielając świadczeń w rodzaju podstawowej opieki zdrowotnej spełnia standardy akredytacyjne Programu Akredytacji Podstawowej Opieki Zdrowotnej, zatwierdzone przez Ministra Zdrowia w dniu 7 kwietnia 2011 r. (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.).

Wyniki auditu pozwolą określić zaawansowanie prac, wykażą braki oraz elementy wymagające dopracowania przed przeglądem akredytacyjnym wizytatorów Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ).

Z przeprowadzonego auditu gotowości podmiotu do spełnienia wymogów standardów akredytacyjnych w Podstawowej Opiece Zdrowotnej sporządzany jest szczegółowy raport zawierający porównanie stwierdzonej praktyki postępowania i stanu podmiotu z wymaganiami standardów akredytacyjnych Programu Akredytacji Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

Audit gotowości podmiotu do spełnienia wymogów standardów akredytacyjnych w Podstawowej Opiece Zdrowotnej, a następnie usługi doradcze mające na celu przygotowanie Placówki do ww. przeglądu akredytacyjnego.
W oparciu o opracowany Raport, usługi obejmują tworzenie dokumentów, uzupełnianie stwierdzonych braków, przekazywanie wytycznych postępowania.