ISO 9001:2015 jest normą jakościową wprowadzoną przez Międzynarodową Organizację ds. Standaryzacji w 2015 roku. Określa ona wymagania, które powinien spełniać System Zarządzania Jakością w danej organizacji. Jej głównym celem jest zrozumienie i spełnienie oczekiwań klienta, czyli jego potrzeb wobec usług i produktów danej organizacji. Jej zadaniem jest również przyjęcie podejścia procesowego przez daną organizację, dostarczenie wyników skuteczności procesów oraz ich stałe doskonalenie bazując na obiektywnych danych.
Wdrażanie ISO 9001:2015
Przedsiębiorstwa, które pragną uzyskać lub utrzymać certyfikat Systemu Zarządzania Jakością wg wymagań ISO 9001:2015 muszą spełnić szereg wymagań, które zostały jasno określone:
- zorientowanie działalności na klienta,
- przywództwo,
- zaangażowanie ludzi,
- podejście procesowe,
- systemowe podejście do zarządzania,
- ciągłe doskonalenie,
- rzeczowe podejście do podejmowania decyzji,
- zarządzanie poprzez identyfikację ryzyk i szans,
- wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami.
Norma ISO 9001:2015 została stworzona na podstawie normy ISO 9001:2008, którą znacznie rozbudowała oraz zoptymalizowała. Spośród najważniejszych różnic pomiędzy nimi należy wymienić:
- zwiększenie zaangażowania kierownictwa firmy w opisane procesy,
- nastawienie na cele i określanie drogi do ich realizacji,
- zwiększenie elastyczności Systemu Zarządzania Jakością,
- określanie kontekstu organizacji,
- identyfikację oraz ocenę ryzyk i szans
- zwrócono uwagę na produkty, usługi i procesy realizowane dla zewnętrznych klientów.